Wednesday, August 8, 2007

BERAPA BANYAK HELAH??

Tengahari semalam ketika aku sedang seronok hendak menyiapkan baju pelanggan di kedai tiba- tiba satu suara mengejutkan aku. "Nak mintak derma nak. Dua puluh sen ke tiga puluh sen ke. Isteri pak cik sakit barah ari ni nak bedah". Dalam hati aku berbisik “Pak ci ni lagi…” Sebenarnya bukan ini hari pertama dia datang ke kedai aku. Semalam , kelmarin, minggu lepas, bulan lepas dan beberapa bulan lepas dia lah yang selalu datang dengan membawa lagu yang sama. “Nak minta derma nak, dua puluh sen ke tiga puluh sen ke. Nak buat makan-makan".

Kesian tak sampai hati, aku bagi lah juga. Kalau duit lebih aku bagi lebih kalau kurang bagi lah kurang atau kalau tak berduit aku hentam jelah bagi ikut macam dia minta dua puluh sen ke atau tiga puluh sen. Tapi pak cik tadi tak pernah pulak merunggut kalau orang bagi sikit. Memang dia minta kadar rendah. Tak patut kalau dia merungut kan! Tapi kalau orang dah bagi tak juga dia ucapkan terima kasih. Dia akan terus berlalu pergi dan cari orang lain pulak. Heee pak cik-pak cik!

Tapi disebalik dia datang meminta-minta aku dan suami paling suka menunggu alasan-alasan yang bakal disebut ketika meminta. Dulu-dulu kalau dia nak duit dia akan bagi alasan beca tak ada orang nak naik, pas tu bertukar alasan lain beca dah accident pulak. Mungkin betul lah tu sebab kali ini dia jalan kaki je tak bawa beca. Semalam alasan terbarunya isterinya sakit barah nak dibedah. Tiba-tiba ari ni lepas sembahyang jemaah di masjid dia kejar suami aku minta duit dan alasannya dah bertukar isteri sakit bisul pulak. Kah kah kah…Kelako juga pak cik tua ni. Tapi beca dah ada semula. Agaknya beca tu dah repair lah kot. Atau dah ada orang sedekahkan beca baru untuk dia.

Tak ada apa-apa yang aku nak marah kan pak cik ni walaupun pelbagai alasan yang diberikan.Walaupun kadang-kadang alasannya tak masuk diakal. Bila memandang orang tua ini aku seolah-olah seperti memandang anak-anak kita yang masih hingusan.Budak kalau nak duit dalam kepala otak dia mesti buat pelbagai alasan supaya mak ayah kesian agar duit yang dia minta pasti dapat. Begitu lah pak cik tua tadi.

Tapi aku kagum juga dengan pak cik ini. Sedangkan orang keliling semua dah mengeluh barang dah naik harga. Kalau pergi mana-mana harga barang semua dah naik. Rata-rata kalau kita tanya penjual kenapa barang naik? Mesti dia orang jawap semua sudah naik..”itu minyak kereta sudah naik barang naik juga lah.”

Tapi pak cik tadi selama mana dia datang meminta-minta kepada aku dan jiran-jiran yang seangkatan dengan aku dari dulu sampai lah semalam tak banyak. Cuma dua puluh sen atau tiga puluh sen aje. Mujur juga dia minta tak banyak. Kalau hari-hari datang minta 20 ringgit atau 30 ringgit hemmm parah juga aku. Tapi pandai juga pak cik tu main saikologi iyaa..minta sikit-sikit tapi selalu datang orang tak berapa nak marah. Tapi selalu-selalu minta ni pun tak elok juga iyaa. Lama-lama orang benci dan meluat juga. Entah lah aku malas nak komen panjang-panjang kat sini. Cukup lah cerita hari ini menjadi iktibar dalam hidup aku . Sekurang-kurang nya aku pernah membaca madah ayah sufi yang sesuai benar dengan cerita hari ini. Apa kata ayah sufi? Heeemmm kata ayah sufi “MEMINTA LAH KEPADA ALLAH KITA TIDAK AKAN TERHINA

Meminta Kepada Allah Kita Tidak Terhina

Meminta-minta kepada Allah maruah tidak jatuh

Sama ada dikabulkan atau tidak, tetap mulia

Mengadu dengan Tuhan tidak mengapa

Kerana kita hamba, Dia adalah pentadbir, pengurus,

Penjaga dan pemberi rezeki kepada kita

Mintalah apa sahaja yang sepadan dengan kita

Banyak kali, sebanyak mana yang kita minta kita tidak terhina

Tapi meminta sesama manusia wibawa kita jatuh

Sama ada dia memberi atau menolaknya

Mengadu dengan manusia inginkan kekayaannya kita terhina

Maruah kita jatuh, wibawa kita sudah tidak ada harga

Lebih-lebih lagi selalu sahaja meminta dengan manusia

Orang bertambah benci, kita semakin terhina

Jagalah maruah diri

Kerana ia adalah harga diri kita

Jauhilah meminta-minta sesama manusia

Kerana kita akan terhina dan orang tidak hormat kepada kita

Memintalah kepada Tuhan, Ia memang tempat meminta

Makin banyak meminta dengan-Nya kita semakin mulia

Tuhan suka, manusia tidak boleh menghina, wibawa kita terjaga

Mintalah kepada Tuhan, terpelihara maruah kita

Jangan meminta-minta dengan manusia, kita akan terhina

Kerana orang meluat dan membenci kita

AYAH SUFI

3/9/2001

No comments: