Sunday, August 12, 2007

CINTA YANG MEMBOSANKAN

“ Hemmmm boringnya ari ni.” Itulah keluhan aku didalam hati. Memang semua membosankan. Tenguk kanan bosan tenguk kiri bosan. Pergi arah sana bosan pergi arah sini bosan. Membosankan cukup membosankan. Aku sebenarnya berada di sebuah kedai buku. Konon-konon ari ini nak pergi mencari buku-buku untuk rujukan anak dara aku yang darjah lima tu. Ye lah nak buat latihan katanya. Tahun depan semua peperiksaan UPSR dalam bahasa Inggeris.

Ahh aku biarkan aje dia cari sendiri. Aku berpesan “nanti selepas jumpa bukunya panggil mak ya.” Aku berlalu dan pergi ke bahagian lain. Tenguk kiri kanan banyak buku berbahasa Cina. Tak ada yang menarik sangat. Tiba-tiba aku tertarik melihat di salah satu sudut bahagian kanan. Bukan main ramai orang kat situ. Amboi ramainya yang asyik mahsyuk kat situ. Hampir kesemuanya remaja perempuan. Aku pun pergi lah menjengah nak tenguk buku apa yang menjadi kegemaran remaja-remaja perempaun ni yang begitu tekun membelek dengan penuh tepersonanya mereka.

Oooo rupa nya novel cinta. Ah banyaknya…… Aku kira buku-buku novel ni baru sampai, panas-panas lagi. Sebab minggu lepas masuk kedai ni tak lah sebanyak ni. Cantik-cantik pulak covernya. Terdetik juga aku nak membeleknya. Setelah aku membelik-beliknya tiba-tiba datang rasa bosan. Tak ada cerita lain…semuanya kisah cinta remaja. Ah bosan lah. Aku dari remaja lagi memang tak suka dengan novel-novel cinta. Memang tak minat. Tak tahu lah kenapa dan apa sebabnya.

Aku pun tinggalkan bahagian itu dan kembali semula bertemu anak dara aku. Nampaknya dia dah jumpa buku latihan pilihannya kami pun membuat pembayaran dan berlalu pergi. Semasa nak keluar dari kedai berasak-asak pulak dengan anak-anak remaja lelaki. Nak kata dia orang ni nak masuk kedai pun tidak. Nak ke mana tuju nya pun aku tak tahu tapi betul-betul menganggau hala tuju kami. Bukan dia peduli orang tua nak lalu. Apa tah lagi nak bagi laluan malah macam saja je mengepung lalauan sambil megusik-usik anak dara orang yang lalu di hadapan mereka. Terpaksa lah aku bersabar mengekori mereka perlahan-lahan sambil melihat gelagat liar mereka. Heee boring betul ari ni. Bosan melihat penyakit remaja sekarang.Tapi dalam ati timbul juga rasa belas kesihan kat budak-budak ni semua. Sempat juga aku berbisik siapa lah yang nak memimpin mereka? Terasa juga itu tanggungjawab aku juga. Berdosa aku membiarkan perkara ini belalu. Tapi tak kan lah aku tiba-tiba nak buat kuliah kat mereka. Ahhhh aku cuba membetulkan keadaan ini ikut cara tersendirilah. Mungkin dengan terbina blog ni ada faedah buat mereka atau yang seangkatan dengan mereka.

Sampai kat rumah sambil rehat-rehat nak le juga menonton tv. Alahai tak ada cerita lain. Sana sini main tukar-tukar siaran semuanya berligar-ligar lagi cerita pasal cinta. Cerita Cina ke, Korea ke, Indon ke, Melayu ke, Hindustan ke, semuanya belegar-legar pasal cinta teruna dara. Naik bosan kalau nak tenguk drama-drama dan filem Melayu. Kenapa jadi begini? Kalau baca majalah pun tak sudah-sudah juga diselitkan kisah cinta. Dalam nasihat dan soaljawab kaungseling dalam akhbar pun mesti masalah cinta teruna dara yang dibahaskan. Ishhh bosan dan membosankan.

Sebenarnya bukanlah aku bosan dengan cinta. Cinta itu penting tapi cinta yang halal dan ada haknya. Cinta itu perlu tapi biarlah cinta yang membawa rasa kehambaan kepada Tuhan.Sehingga cinta itu dapat membawa keamanan Negara, agama dan bangsa. Tapi yang bosannya bila mengetengahkan cinta yang tak sepatutnya dan bukan tempatnya.Hemmm macamana nak maju bangsa Melayu kita ya. Asyik dikhayalkan hidupnya dengan cinta yang mengkhayalkan dan tak ada arah tuju. Agak-agaknya betul jugalah luahan AYAH SUFI dalam madahnya yang aku terbaca beberapa tahun lepas.Wahai anak-anakku sekelian yang sedang meningkat dewasa. Aku juga mengajak kamu semua marilah sama-sama memahamkan madah ayah sufi ini. Janganlah anak-anak mak semua terlibat dengan perkara-perkara yang mensia-siakan masa dan usia, terbuai di alam khayalan, leka dengan segala macam bentuk hiburan yang tidak membina jiwa. Mak satu ketika dulu pernah dididik oleh ayah sufi. Ayah sufi tak jemu-jemu mendidik agar hati jangan diletakkan dengan cinta yang bukan haknya. Justeru itu mak berkahwin pun bukan bercinta dahulu tapi cinta yang datang kemudian selepas ayah sufi menjodohkan mak dan abah kamu atas pilihannya dan terbukti cinta selepas kahwin itu sangat indah dan mendatangkan kebahagiaan kerana cinta itu diletak pada haknya.




MELAYU MAJU?

Orang Melayu Islam mahu maju, kuat, berdaulat, disegani oleh bangsa-bangsa di dunia

Yang mendidik ke arah itu hanya propaganda hendak mencari nama

Yang mendorong ke arah itu kurang sekali hanya bermusim-musim sahaja

Hanya sekali-sekala yang dibuat oleh pemimpin Negara

Selain itu ke arah membunuh jiwa dan mengajak orang berlalai-lalai lumrah berlaku

Cuba lihat media massa, suratkhabar, tv, drama, teater, nyanyian menyajikan perkara yang melalaikan

Drama hanya kisah cinta, kemudian kecewa, krisis rumah tangga

Nyanyian-nyanyian senikatanya mengandungi teruna dan dara

Kata-kata patriotik semangat membangunkan jiwa kurang ada atau kurang dibawa

Lawak jenaka hanya gelak-gelak ketawa, ketawa terbahak-bahak macam orang gila

Hati atau jiwa lalai dibuatnya atau hati buta

Kata-kata di dalam sajak oleh penyajak bahasanya kabur untuk seronok-seronok sahaja

Bahasanya bombastik payah difaham oleh pendengar

Tidak faham maka tidak jadi ilmu,tidak faham apa yang hendak dihayati oleh jiwa

Isi-isi hanya memuja alam bukan memuja Tuhan

Maka jadilah kata-kata yang sia-sia belaka

Novel-novel dan cerpen-cerpen pun kisah-kisah cinta, kecewa, merajuk, bergaduh

Pemuda-pemudinya berlepak-lepak membuang masa, berkhayal-khayal sahaja

Balik ke rumah di tengah-tengah malam mengecewakan ibu bapa

Bila dimarah bermasam-masam muka

Dengan ibu bapa rasa tidak senang sahaja

Nasihat-nasihat tidak dengar kata

Cerita-cerita yang membawa keinsafan dan kesedaran kurang ada

Takutkan Tuhan, cintakan-Nya, cintakan agama dan bangsa tenggelam di tengah-tengah kekarutan dan kelalaian tadi

Jadi cakap-cakap Melayu atau Islam mahu maju, kuat, berdaulat mahu disegani nonsense sahaja

Ia hanya cakap-cakap kosong sedangkan keadaan dan didikan tidak ke arah yang dikata

Cakap lain, sikap lain, cita-cita baik, perlaksanaan cita-cita jelik

Belum lagi menceritakan gejala masyarakat, jenayah, dadah, rasuah dan lain-lain

Yang meruntuhkan agama dan bangsa

Jauh panggang dari api, jauh awan dari bumi

Cakap-cakap hendak kuat dan berdaulat angan-angan kosong sahaja atau mimpi di siang hari

Beginilah nasib Melayu atau umat Islam seluruh dunia

Bilakah mahu merubah sikap, hanya Tuhan yang tahu


AYAH SUFI

7/6/2004


No comments: