Hari ini aku lalui kehidupan seperti biasa. Cuma teruji sedikit boleh dikatakan seisi rumah semuanya tak sihat. Batuk-batuk, selsema dan demam. Kebetulan hari ini bermula cuti sekolah penggal kedua disebabkan semuanya tidak sihat kami sekeluarga memang tidak ada rancangan nak kemana-mana. Duk rumah aje lah. Dalam sakit-sakit ni terpaksa jugalah aku mengemas rumah tak sanggup nak membiarkan rumah bersepah-sepah. Lagi sakit dibuatnya bila melihat rumah bersepah. Dalam pada aku sibuk menyusun-nyusun
Hemm bukan ayah sufi tak tahu perilaku kami. Akhirnya dia terus memberi jawapan. Dia yang menyoal dia juga yang menjawap “Begini..” Ayah sufi memulakan bicara. “Istilah Islam, mukmin dan taqwa sering kita dengar. Umumnya ia berkaitan dengan orang beragama Islam. Tapi maksudnya tidak sama. Terdapat perbezaan antara orang Islam, mukmin dan taqwa. Orang Islam tidak dikatakan masuk iman atau mukmin. Orang yang masuk Islam tidak dikatakan sebagai orang beriman. Lebih-lebih lagi tidak dikatakan ia orang bertaqwa.Istilah yang dipakai ialah dia orang Islam atau muslim. Secara umumnya itulah umat Islam.Mereka tidak dikaitkan dengan iman dan taqwa kerana iman dan taqwa adalah perkara yang berbeza.
Atau kalau nak contoh lagi Islam ibarat kulit buah iaitu benda luar, benda lahir atau benda yang nampak. Iman adalah isinya manakala rasa isi itu adalah taqwa. Soal isi dan rasa, itu soal batin atau soal rohaniah. Kulit buah itu ibarat Islam, seperti syahadah, sembahyang, puasa, zakat dan lain-lain. Mungkin tambah lagi dengan sedekah atau menuntut ilmu. Itu kulit. Itu Islam.
Kalau kita hendak beli buah, adakah kita hendak makan kulit atau isi? Tentu isi. Tetapi perlu ingat kalau kulit cacat kita tidak akan beli buah itu walaupun bukan kulit yang hendak dimakan. Kalau kulit tidak elok, kita tidak beli. Tetapi ada juga buah yang kulitnya cantik dan elok tetapi di dalamnya ada ulat. Kalau kulit baik, belum tentu isinya baik, tetapi kalau kulit rosak sudah tentu, confirm yang di dalamnya rosak. Tidak semestinya kulit yang elok menggambarkan rasa isi yang sedap.Katalah isi elok, namun belum tentu rasanya sedap. Kalau isi elok, boleh dimakan tetapi belum tentu rasanya sedap. Isi elok itu tamsilan orang mukmin. Rasa sedap itu tamsilan orang bertaqwa
Beza antara orang Islam dan orang mukmin terlalu jauh. Kalau wujud ciri mukmin maka secara automatik ciri Islam itu wujud, namun, kalau ciri Islam wujud pada seseorang belum tentu ciri mukmin juga ada. Iman itu hakikat dan Islam itu syariat, iman itu bersifat rohaniah dan Islam itu bersifat lahiriah.
Tiba-tiba spontan ayah sufi menyoal kami lagi “Apa beza iman dengan taqwa.” Tak ada sesiapa yang sempat nak menjawab sebab ayah sufi terus menjawab.”Taqwa sering dikaitkan oleh Allah dengan iman. Bahkan taqwa bermula dari iman. Taqwa tumbuh dari iman. Iman adalah perkara asas yang perlu ditanam ke dalam hati seseorang terlebih dahulu. Apabila iman yang ditanam itu sudah sejati barulah akan lahir taqwa dalam diri seseorang. Orang beriman belum tentu bertaqwa. Tetapi orang yang bertaqwa sudah tentu dia beriman. Iman pula berperingkat-peringkat. Tidak semua peringkat iman boleh menghasilkan taqwa.”
Kami semua mengangguk-angguk tanda setuju. Sedangkan aku pula asyik leka menyalin nota kuliah tetiba terkejut bila ayah sufi minta aku berikan peringkat-peringkat iman. Jawab jugalah tapi tak lengkap. Gayah sebelah aku pula tolong sambungkan pun tak lengkap. Akhirnya Tuan Hj Zaki yang bantu melengkapkannya. Hemmm ayah sufi angguk-angguk tanda setuju. Aku dan Gayah tunduk malu terasa pula macam tak lengkap lagi ilmu iman kami ni. Ah terlupa.. dah tua bergini semuanya lupa. Ayah sufi pun mencatit didepan white bord peringkat-peringkat iman tadi. Aku cepat-cepat salin.
PERINGKAT IMAN
Iman taqlid
Iman ilmu
Iman ‘ayyan
Iman hak
Iman hakikat
Terus ayah sufi menyambung kuliahnya “Iman orang taqlid seumpama iman ikut-ikutan.imannya tepat iaitu dia percaya kepada Allah dan Rasul tetapi kepercayaannya tanpa dalil, tanpa keterangan dan ilmu pengetahuan. Orang begini tidak kuat dan tidak teguh imannya. Imannya mudah goyang.
Iman ‘ayyan pula adalah orang yang sentiasa sedar bahawa Allah Taala sentiasa mengawasi dirinya. Kalau iman ilmu keyakinannya bertempat di fikiran manakala iman ‘ayyan keyakinannya bertempat di hati. Dengan kata-kata lain hatinya sentiasa dapat merasakan kehebatan Allah. Hatinya sentiasa takut kepada Allah dan kuat sekali penyerahan dirinya kepada Allah
Iman paling baik ialah iman haq dan iman haqiqat. Dengan kata yang lain iman hak dan iman hakikat disebut juga iman yang sebenar. Mereka tidak terpesona langsung kepada keindahan dan keseronokan duniawi. Cintanya penuh kepada Allah. Hatinya tidak langsung dapat dilalaikan oleh nafsu dan syaitan. Nafsunya benar-benar telah ditundukkan dan syaitan tidak lagi berani menghampirinya. Ini adalah merupakan kemuncak iman bagi orang-orang yang hampir dengan Allah atau apa yang dinamakan golongan muqarrabbin kerana mereka sangat bertaqwa dan kuat penyerahan dirinya kepada Allah.”
Itu lah pengalaman aku ketika bersama-sama rakan-rakan yang lain mengikuti kuliah ayah sufi. Terima kasih kepada kartunis
No comments:
Post a Comment