Thursday, November 15, 2007

UBI REBUS DAN ABAH

Dah dua minggu hujan turun sebelah malam sampai lah ke pagi. Tapi tidaklah berlarutan hari-hari. Ia turun berselang seli, cuma kekadang berturut-turut juga. Tiba-tiba aku teringatkan Abah. Setiap kali hujan turun Abah akan duduk depan pintu rumah. Itulah kerja Abah suka termenung lihat air hujan turun mencurah-curah ke bumi. Tapi termenung Abah bukan termenung sembarangan. Kalau tak dekati Abah, tak tahu yang abah sedang menghafal ayat-ayat Al-Quran. Disamping asyik memerhati air hujan mulut Abah kumat kamit. Kadang-kadang bersuara dan kadang-kadang suara Abah tenggelam. Bila Abah kira dah dapat hafal semua ayat yang Abah dah tentukan untuk dibaca barulah Abah akan baca lancar kuat-kuat. Itulah halwa telinga buat aku. Waktu itu jarang nak buka radio mahupun tv. Hanya suara Abah mengaji dan menghafal Al-Quran jadi penghibur aku.

Nanti bila Abah dah penat Abah turun ke dapur pulak. Rupa-rupanya Abah rebus ubi. Ubi yang mak tanam! Abah rebus sendiri ubi tu, lepas tu Abah goreng ikan masin. Nanti Abah panggil aku buat sambal tumis dan Abah suruh bancuh kopi sekali. Dah masak Abah ajak makan kat serambi. Kami makan berdua aje. Sebab waktu itu kami tinggal berdua. Mak tak ada dan adik beradik yang lain pun tak ada. Sambil makan Abah akan cerita macam-macam. Kalau dengar cerita Abah kena hati-hati. Kadang-kadang dalam cerita tu ada maksud tertentu Abah. Samada Abah saja-saja nak bercerita ke atau Abah nak tujukan kemarahan ke, nak tegur kelakuan aku ke, nak mendidik aku ke melalui sindiran halus Abah tu, tapi pastinya aku tak terasa sakit ati pun.. Sebab Abah pandai menyulam maksud dalam cerita Abah tu.

Lepas makan Abah sambung duk sorang-sorang lagi. Abah termenung tengok hujan. Kadang-kadang wajah Abah nampak suggul, kekadang nampak ceria, kekadang nampak muram. Kadang-kadang aku nampak Abah ketawa pula sorang-sorang. Jangan ditegur kelakuan Abah tu. Nanti kalau ditegur Abah akan ajak duduk sama dan sambung cerita lagi..kalau Abah ketawa tu pasti Abah terkenang pengalaman hidup Abah yang mencuit hati. Ahhh malas nak tanya. Nanti kerja sekolah aku tak siap. Aku biarkan Abah sendirian.

Sekarang suara Abah dah tak kedengaran lagi. Cerita-cerita Abah pun dah tak ada lagi. Ubi yang Abah rebus pun dah tak ada lagi. Abah pun dah tak ada lagi. Abah yang dah tinggalkan aku. Tinggalkan aku buat selama-lamanya. Cerita-cerita Abah hanya tinggal kenangan. Ubi rebus, ikan masin goreng dan sambal tumis hanya menjadi
kenangan untuk aku. Kenangan bersama Abah di waktu hujan disebelah pagi.

Abah…..anakanda rindukan Abah!!!!!!!!!!!!
Al-Fatihah buat Abah...

No comments: