Saturday, November 17, 2007

UDA DAPAT RM 3.00

Entah apa yang uda minta ari tu aku tak ingat. Tapi ada sesuatu yang dia cuba minta pada aku minggu lepas tapi aku buat tak layan je. Aku cuba juga ingat-ingatkan, tapi aku tetap tak ingat juga. Yalah kepala otak orang tua dah ambang 40an ni dah kira susah nak mengingat. Cuma yang aku ingat aku ada cakap “Mak tak ada duit lah. Nak beli lauk untuk kita makan pun dah tak ada duit ni. Jangankan mak, abah (maksudnya suami aku) pun tak ada duit!”

Nampak lah raut wajahnya hampa. Kesian, bukan tak kesian tapi aku buat tak peduli je dengan uda. Memang betul bukannya aku nak menipu dia. Lepas-lepas raya ni income payah cikit. Siapa yang berniaga dia pahamlah. Semua mengeluh di hujung-hujung tahun ini.

Semalam balik dari sekolah wajah uda nampak girang aje. Ialah semalam last sekolah. Lepas tu dah cuti panjang pulak. Uda terus menghampiri aku.

“ Mak tadi uda dapat duit Cik gu bagi? ”

“ Duit apa? ”

“ Duit RM 3 ”

“ Ialah duit untuk apa? ”

“ Cik gu bagi sebab lulus matematik ”

“ Semua dapat? ”

“ Yang lulus aje? ”

“ Ramai ke lulus? ”

“ Ramai gak! ”

“ Amboi banyaknya duit Cik gu! ”

Tiba-tiba uda datang berbisik sambil menghulur duit tu pada aku. “Mak ambiklah duit ni”.
Aku kehairanan sebab dia betul-betul merayu dan mengharap aku ambil kesemua rm 3 yang dia dapat tu. Aku tak mahu tapi dia mendesak juga. Aku pun tanya penuh kehairanan “Kenapa nak bagi kat mak?”
“Mak ambillah buat beli lauk. Hari tu kan mak kata tak ada duit nak beli lauk. Ambillah mak!”
dia jawab serius.

Aduh tersentuh betul hati aku….sedangkan apa yang dia mintak hari itu aku tak ingat tapi dia masih boleh ingat apa yang dah aku katakan.

Tak tergamak aku nak mengambil duit dia. Lagi pun suamiku dapat rezeki yang tak disangka-sangkakan pagi tadi. Ada pulak tauke Cina datang nak beli semua barangan komputer yang dah rosak-rosak. Mujurlah kami tak membuang komputer dan peralatan yang rosak tu. Ada nilai juga rupanya. Tak sangka dapat juga rm 100 pagi tu tanpa bersusah-susah. SyukurAlhamdulillah. Inilah rezeki dari Tuhan dari sumber yang tak disangka-sangkakan.

Aku bersuara kat uda sambil memujuk “tak yah lah uda, abah dah dapat duit nanti esok mak masak nasi ayam eehhh. Duit tu uda buat simpan atau beli je apa yang uda hajatkan.”

Seperti yang dijanjikan aku pun masak nasi ayam hari ini istemewa buat keluarga dan uda. Dan pastinya keperihatinan uda untuk membantu keluarga tidak ku lupakan. Apalah nilainya rm 3 itu? Tak sebesar mana. Tapi kalau nak dikirakan dengan umur uda yang baru 12 tahun itu rm 3 itu cukup besar. Keikhlasan uda untuk senang bersama dan susah bersama tidak boleh nak diukur dengan mana-mana kayu pengukur. Terimakasih uda!

Sejenak aku merenung kembali kesah uda, aku masih teringat pesanan ayah tentang rezeki. Rezeki itu dari Tuhan dan kata ayah lagi..............

REZEKI ITU DARI TUHAN

Sepatutnya kita hamba Allah, tentang rezeki tidak perlu bimbang

Selama hamba itu hidup, ada jaminan dari Tuhan

Sedangkan seorang ayah terhadap anak-anaknya pun bertanggungjawab

Betapalah Tuhan yang bersifat Rahman terhadap hamba-hamba-Nya, mesti ada jaminan

Kerana itu baik sangka kepada Tuhan perlu, dan bertawakal kepada-Nya untuk ketenangan

Yang penting kepada seorang hamba berusaha mencari hidayah, taqwa dan iman

Yang ini kenalah dibimbangkan

Yang ini kenalah benar-benar struggle memperolehinya, tidak boleh bersenang-senang

Hidayah, iman dan taqwa kenalah cari bersungguh-sungguh

Ilmunya kena cari, bersungguh-sungguh amalkan, istiqamah dan perlukan pimpinan

Kemudian tentang rezeki, Allahlah memberi jaminan

Bukankah Tuhan pernah berkata yang bermaksud:

"Barangsiapa yang bertaqwa, rezekinya dijamin yang tidak diketahui mana sumber datangnya"

Dosanya diampun, amalannya diterima

Tuhan jaga mereka daripada tipuan syaitan

Musuh-musuh tidak dapat menipu dayanya

Mereka dijamin diberi kemenangan

Oleh itu rezeki janganlah dibimbangkan

Yang perlu, kita dekatkan diri kepada Tuhan

Bila jadi orang Tuhan segala-galanya ada jaminan


13.9.99

AYAH


FAHAMILAH PERBUATAN TUHAN

Jagalah perhubungan baik engkau dengan Tuhan

Agar Allah Taala berhubung baik dengan engkau

Sangka baiklah kepada Tuhan mengenai rezeki engkau

Tuhan adalah penjamin rezeki engkau

Bertawakallah kepada-Nya dan yakinlah kepada-Nya hati engkau akan tenang

Beradablah kepada Tuhan kerana Dia lebih tahu tentang keperluan-keperluan engkau

Ketentuan Tuhan ke atas diri engkau itu kecuali kekufuran, ada mengandungi pelajaran

Redhalah menerimanya, walaupun engkau tidak faham, lambat laun Allah akan memberi faham

Fahamilah perbuatan Tuhan ke atas diri engkau

Agar engkau tidak salah faham

Salah faham terhadap perbuatan Tuhan akan merosakkan engkau

Sekali-sekala disakitkan-Nya engkau mesti ada maksud yang tersembunyi oleh Tuhan

Adakalanya engkau dikayakan Tuhan ada tujuan

Di waktu-waktu tertentu engkau dimiskinkan oleh Tuhan

Mesti ada mengandungi pendidikan

Setiap kali Allah Taala ubah kehidupan engkau

Berhati-hatilah menerimanya

Jangan sampai salah terima

Engkau tidak beradab dengan Tuhan

Patutkah kita tidak beradab dengan Zat yang Maha Suci

Yang Maha Mengetahui Lagi Bijaksana

Daripada sebarang kesalahan dan kesilapan?!

Berhati-hatilah dengan Tuhan!

Jangan sampai kita tidak bersopan dengan-Nya

12.9.99

AYAH

2 comments:

Masy said...

uuuu sejuk perut ummi mengandungkan uda ya :) baguslah mcm tu, ada budak2 pulak yg kalau bole semuanya dia bolot soang, tp kita pahamlah dia budak2 hehehe

Ummu Ati said...

eh eh eh bila masy masuk cini??Terimakasih jenguk cini ye masy.